verificare-autovehicul

Verificarea autovehiculelor. Pentru a mări siguranţa circulaţiei se pune accentul în special pe controlul luminilor, frânelor şi al direcţiei. Verificările ar trebui făcute oriunde, oricând şi oricui, însă astfel organizate încât să nu se piardă timp şi să fie cu adevărat inopinate. Pentru frâne, care constituie capitolul cel mai important, este foarte indicată folosirea unui decelerometru cu înregistrare grafică. Timpul necesar unui control se reduce la câteva minute procedându-se astfel:

  • se opreşte maşina (mai ales camioanele grele de tip vechi, care au frâne slabe);
  • verificatorul ia loc alături de conducător;
  • înstalează decelerometrul (de exemplu pe parbriz, cu ajutorul unor ventuze de cauciuc);
  • roagă pe conducător să demareze până ce atinge viteza de 40 km/h şi apoi să frâneze la maximum;
  • după probă, examinează banda de înregistrare;
  • dacă acceleraţia negativă produsă de frânele maşinii se găseşte între limitele legale, se introduce o viză în certificatul maşinii;
  • dacă frâna este sub limita legală, se iau măsurile de rigoare, ţinând seama de pericolul pe care-l prezintă.

Efectele nu se văd imediat, dar vor avea un rol preventiv incontestabil, evitând mii de accidente. Verificarea permanentă a luminilor, a frânelor, direcţiei şi a mersului în virajele mascate sunt acţiunile cele mai importante. Aplicând astfel de măsuri preventive, o parte din conducătorii periculoşi vor fi repede educaţi, iar cei ce nu vor sau nu pot să se îndrepte, vor fi înlăturaţi. După cum nu este bine ca rău făcătorii să fie liberi, tot astfel conducătorii recidivişti nu trebuie să mai fie lăsaţi să conducă chiar dacă încă nu au comis nici o crimă. S-a constatat în multe ţări că circa 10% din conducători produc circa 90% din totalul accidentelor. Deci, dacă-i vom elimina pe cei 10%, atunci 90% din accidente, pierderi de vieţi şi pagube se vor evita.